25.06.2025 - Letní směs do ostřikovačů

Léto je tu a s ním i mušky na skle, prach z cest a špinavé čelní sklo. Správná letní směs do ostřikovačů vám pomůže udržet čelní sklo d
... celý článek

17.06.2025 - Jak připravit auto na dovolenou?

Chystáte se letos na dovolenou autem a chcete mít jistotu, že cesta proběhne bez problémů? Připravili jsme pro vás přehledný seznam věc
... celý článek

28.05.2025 - Jak se vyhnout přehřátí interiéru auta

Známe to všichni – po horkém dni nastoupíme do auta a interiér připomíná rozpálenou troubu. Existuje ale jednoduchá cesta, jak tomu jed
... celý článek

26.05.2025 - Výhody používání autoplachty v létě

Letní horka se blíží a tak určitě stojí za to připomenout, že autoplachta není jen zimní záležitostí ale že i během horkých letních měs
... celý článek

22.05.2025 - Jak se vyhnout znehodnocení paliva při dlouhém stání?

Věděli jste, že při dlouhém odstavení auta může benzín nebo nafta postupně ztrácet své vlastnosti? Může dojít k usazování nečistot, s
... celý článek

06.05.2025 - Nejčastější chyby při jízdě na dálnici

Doba výletů je v plném proudu a dálnice se tak pomalu stávají naším druhým domovem. Občas se tak každý z nás dopustí nějaké té chybičky
... celý článek

05.05.2025 - Tipy pro jízdu v koloně

Na silnicích právě začíná sezona různých oprav a omezení a s tím spojených kolon. Máme pro vás pár praktických tipů, jak během čekání v
... celý článek

30.04.2025 - Jak snížit spotřebu při každodenním dojíždění?

Každodenní dojíždění do práce nemusí vždy znamenat vysoké účty za palivo. Stačí pár jednoduchých triků a budete jezdit úsporněji a efek
... celý článek

16.04.2025 - Jarní údržba podvozku

Zima už je sice pryč, ale pod autem možná zanechala pořádnou spoušť. Posypová sůl a špína totiž mohou nenápadně způsobit korozi, která
... celý článek

14.04.2025 - Kdy je správný čas přezout na letní pneumatiky?

Přezouvání pneumatik je každoroční rituál, který zásadně ovlivňuje bezpečnost jízdy i životnost pneumatik. Víte, kdy a proč je ten sprá
... celý článek

10.04.2025 - Nákup nových pneumatik

Máme tady a jaro a s ním i výměnu pneumatik. Ať už právě kupujete nové pneumatiky či nikoliv, máme pro vás několik jednoduchých tipů pr
... celý článek

02.04.2025 - Správná péče o disky

Disky kol nejsou jen estetickou záležitostí – jejich správnou péčí prodloužíte jejich životnost a zvýšíte bezpečnost svého vozu. Přináš
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Jak bezpečně jezdit

Oči řidiče jsou nejdůležitějším smyslovým orgánem.

Oči řidiče jsou nejdůležitějším smyslovým orgánem. Při řízení jsou i nejvíce zatíženy. Přes tři čtvrtiny vjemů vstupuje do mozku prostřednictvím světelných paprsků. Ze sítnice jsou podněty přenášeny do zrakového centra v mozku. Jen tento přenos trvá asi 0,2 sekundy.

Oko se skládá asi ze 7 milionů čípků a 130 milionů tyčinek. Čípky jsou hustě shromážděny v centru zorného pole, zejména ve žluté skvrně, využívané při podrobném sledování okolních předmětů. Tato část oka vysílá do mozku detailní informaci o pozorovaných věcech. Poblíž žluté skvrny leží skvrna slepá. Slepou skvrnu tvoří na oku nepatrný bod, kterým ústí do sítnice zrakový nerv a vyživující cévy. V jejím místě je oko skutečně slepé. Díky tomu, že člověk má oči dvě, nevidění v této oblasti při přímém pohledu nevnímáme. Každý řidič je ovšem musí mít na zřeteli, zejména při vjíždění do křižovatky. Ono někdy opomíjené otočení hlavy může společně s A-sloupky zvýšit zakrytý prostor a přehlédnutí chodce, cyklisty nebo jiného vozidla je více než pravděpodobné.

Každou vteřinu na lidské smysly navíc působí doslova příval podnětů a informací. Pokud jejich množství převedeme do počítačové matematiky dostaneme se k číslu kolem 3 000 000 bitů (2,86 Mbit) každou sekundu. Lidský mozek je přitom schopen za sekundu zpracovat nejvíce 16 bitů. Ovšem ani toto číslo není konečné, protože skutečné množství zpracovaných a zachycených informací z dopravy závisí na schopnosti koncentrace a pozornosti. Experimentálním měřením rozsahu pozornosti se zjistilo, že zdravý a odpočatý člověk je schopen současně zachytit za 0,1 – 0,2 sekundy zhruba šest podnětů. Ale pozor! Za jízdy motorovým vozidlem v závislosti na rychlosti, podmínkách a složitosti dopravní situace se tento počet snížil na dva až tři podněty!

Na svých cestách se navíc každý řidič setkává se zrakovými klamy. Ty jsou výraznější zejména při vnímání velikosti a směru, prostoru. V závislosti na skladbě okolí tak můžeme relativně mírné stoupání vnímat jako velmi prudké, zejména po delší jízdě klesáním v horských oblastech. Vnímání prostorových vztahů ovlivňuje i rychlost jízdy. Při vysokých rychlostech nabývají méně zkušení řidiči dojmu zužující se silnice a nemívají jistotu, zda auto před nimi stojí nebo jede. Při rychlosti 100 km/h tvoří výseč zorného pole pouhých 40°. To znamená, že to co se nachází vně této výseče již řidič neregistruje. Ten kdo si nejrůznější optické klamy a zužující se úhel zorného pole neuvědomuje pak může např. při předjíždění reagovat nesprávně a mnohdy i velmi rizikově. Tito řidiči se tlačí na vůz před nimi, neboť se s určitým zpožděním kloní k domněnce, že pro předjetí nemají dostatek místa.

Vnímání dopravní situace je pak vždy záležitostí zcela osobní, poznamenanou jedinečností každého z nás. Představuje výběr mezi tím, co dopravní situace k vnímání nabízí a tím, co řidič může, chce a potřebuje vnímat. Vybrat správně z dopravního ruchu na křižovatce to nejdůležitější bývá jiné u méně zkušených, citově labilních, unavených a úzkostných řidičů než u řidičů vyzrálých, zkušených, citově vyrovnaných, odpočatých a klidných. V každém případě to ovšem dokazuje důležitost dodržování základních pravidel ať už těch legislativních (zejm. nejvyšší dovolené rychlosti), nebo obecně doporučovaných, např. o bezpečné vzdálenosti mezi vozidly.

Každý řidič by měl vědět, že jeho odhad vzdálenosti protijedoucího vozidla bývá nespolehlivý. Žádoucí je proto znát alespoň přibližnou délku dráhy potřebnou pro bezpečné předjetí, např. vozidlo jedoucí rychlostí 30 km/h je při rychlosti 60 km/h předjížděno po dráze 60 m dlouhé. Stejně důležité je mít stále na paměti brzdnou dráhu, která je potřebná pro zastavení vozidla. Nezapomínejte, že brzdná dráha s rychlostí vozidla roste, o mokré či zledovatělé vozovce nemluvě.


Vloženo: 2010-04-14
automobily-nahradnidily.cz