11.01.2017 - Zimní kapalina do ostřikovačů

Znáte tu situaci, kdy si v zimním období sednete do svého vozidla a pro lepší výhled skrze čelní okno ostřikovač… a ono nic? V tom pří
... celý článek

07.11.2016 - Výbava při cestě do zahraničí

Bulharsko
Všechna vozidla, kromě motocyklů, musí být vybavena hasícím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro k
... celý článek

07.11.2016 - Příprava vašeho auta na zimu

Své auto musíte na zimu připravit. Tato příprava se týká předevšim výměny pneumatik. Tato povinnost platí od 1. listopadu.

S
... celý článek

20.08.2015 - Originální díl nebo náhrada stejné kvality?

V některých médiích se objevuje kritika levných autodílů pocházejících od jiných výrobců než od výrobců originálních dílů. (dílů použív
... celý článek

08.06.2015 - Jak a kdy měnit olej

Výrobce neposlouchejte, radí odborníci. Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mo
... celý článek

03.06.2015 - Ekologická daň za přihlášení osobního vozidla staršího deseti let

Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o 1
... celý článek

31.03.2015 - ČOI kontrolovala stáčení tachometrů v autobazarech

Dvě třetiny autobazarů porušují předpisy, zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI). Při kontrolách odhalila tachometry stočené o stovky t
... celý článek

17.03.2015 - Měnit či neměnit? Toť otázka.

Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní
... celý článek

23.02.2015 - Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry.

Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku schválil nový právní rámec ochrany osobních dat pro přeshraniční výměnu informací o doprav
... celý článek

16.02.2015 - Tisícům řidičů hrozí ztráta pojištění auta

Jedná se o auta mající v registru vozidel a ve velkém technickém průkazu stále statut tzv. polopřevodu, neboť majitelé auto na sebe při
... celý článek

08.02.2015 - Ministr dopravy varuje před falešnými dálničními známkami

„Máme informace, že se objevily padělané dálniční známky v počtu několika set kusů. Takže já bych rád upozornil, že poku
... celý článek
www.automobily-nahradnidily.cz/?st=clank
26.03.2013 - Výstražná světla v koloně.

Prostým zapnutím výstražných světel lze významně snížit riziko nárazu zezadu zejména při dojíždění kolon na dálnicích nebo prudkém brzd
... celý článek
www.automobily-nahradnidily.cz/?st=clank

Rady motoristům


Nejnovější články Zimní výbava

Nasazování sněhových řetězů

Nasadit řetěz není tak složité a trénovaný řidič to na obě kola zvládne klidně za tři minuty. Jenže i do relativně jednoduché, byť dosti špinavé práce vstupuje hromada vedlejších okolností, která může ořetězování kol dokonale zkomplikovat a znechutit.

Pokud to jen trochu jde, vyzkoušejte si celou operaci v klidu a teple. Pokud nemáte vlastní garáž, zkuste to třeba na krytém parkovišti nákupního centra, než manželka před cestou na hory nakoupí. Určitě nezapomeňte na rukavice. Jednotlivé značky se liší v drobnostech, základy jsou u všech stejné. Všechny se na kolo nasazují, aniž se s vozem musí popojíždět. Oblékáme je na poháněná kola.

Řetěz rozložíme, rozmotáme jednotlivá vlákna a urovnáme si obě symetrické části. Obvodové lanko zasuneme po zemi za kolem, oba konce zvedneme nahoru na běhoun pneumatiky, přitáhneme je k sobě a spojíme. Horní konce řetízků zachytíme k sobě, lanko sundáme z běhounu na zadní stranu pneumatiky a urovnáme oka řetězu tak, aby byla symetrická a nepřekroucená.

Postupujeme po obou stranách po obvodu dolů až spojíme utahovacím řetězem obě části. Provlékneme řetízek kroužkem a volný konec uchytíme co nejpevněji za některé z oček na boku pneumatiky. Překontrolujeme, zda je řetěz rovnoměrně nasazený. Po třiceti až padesáti metrech jízdy se ještě ujistíme, zda řetězy drží, případně je ještě dotáhneme. K dostání jsou i dražší provedení, která se nasadí na kolo, rozjedete se a řetězy se samy dotáhnou.

Správně mají řetězy "sedět" na pneumatice, nikoliv na ráfku. V případě nouze lze použít řetěz o něco málo větší, který vám zapůjčí spřátelený motorista. Je to lepší než nic. U plastových poklic se moc neděje, pokud ale máte hliníkové ráfky, může přesahující řetěz kolo poškrábat. Pro ty existují speciální řetězy pro litá kola, kde jsou články kryty plastem.

Pozor i na to, zda automobilka povoluje na daný typ auta použít vybrané řetězy. Stále častěji se totiž prodávají vozy, jimž se standardní řetězy do podběhů nevejdou a vyžadují speciální provedení s tenčími články. Když se budete na velká kola, která se do podběhů taktak nacpou, snažit navléknout řetězy, hrozí nebezpečí, že poničí podběhy a blatníky vozu.

Až přijedete ze sněžné výpravy domů, mokré řetězy opláchněte od soli a nečistot, otřete hadrem a nechte dobře oschnout, ideálně je rozprostřete na noviny.

Vybírejte podle rozměru pneumatik. Je třeba mít řetězy s rozměrem vhodným pro vaše auto. Když se pro řetězy vypravíte do nejbližší prodejny autodílů a autodoplňků,kde Vám i zcela jistě poradí, je potřeba znát přesný rozměr obuté pneumatiky.

Běžně seženete řetězy v několika cenových kategoriích.Ty nejlevnější v cenách od 400 korun fungují, ale jsou méně komfortní. Obecně lze říci, že čím dražší, tím lepší materiál. Ty nejlevnější jsou méně odolné. Dražší kategorie bývají legované třeba i titanem. Následuje cenová kategorie asi od 1200 korun. Další od 4 a půl tisíce a pak různé speciální řetězy - třeba na vozy SUV, které stojí třeba 8 a půl tisíce korun i více."

Rozdíly jsou v jednoduchosti montáže. Některé dražší nabízejí různé samoutahovací systémy, jiné sundáte doslova jednou rukou. Není třeba se bát ani nejlevnějších řetězů. Když budu bydlet na horách, vyplatí se ale investovat do dražších, komfortnějších řetězů.

Klasické řetězy lze nyní nahradit látkovými. Prodávají se za 1 800 až 2 500 korun a jejich hlavní výhodou je snazší nandavání. Problémem je jejich trvanlivost. Prakticky vůbec se s nimi nesmí vyjet na asfalt, protože se ihned ničí.

Sněhové řetězy lze použít jen na silnicích se souvislou sněhovou vrstvou. Při jízdě s nimi se doporučuje čtyřiceti-, maximálně padesátikilometrová rychlost. Řetězy je třeba demontovat, jakmile se povrch zlepší.


Autor článku:
JM     Tel: 571612487
Vloženo: 2010-01-16
automobily-nahradnidily.cz