11.01.2017 - Zimní kapalina do ostřikovačů

Znáte tu situaci, kdy si v zimním období sednete do svého vozidla a pro lepší výhled skrze čelní okno ostřikovač… a ono nic? V tom pří
... celý článek

07.11.2016 - Výbava při cestě do zahraničí

Bulharsko
Všechna vozidla, kromě motocyklů, musí být vybavena hasícím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro k
... celý článek

07.11.2016 - Příprava vašeho auta na zimu

Své auto musíte na zimu připravit. Tato příprava se týká předevšim výměny pneumatik. Tato povinnost platí od 1. listopadu.

S
... celý článek

20.08.2015 - Originální díl nebo náhrada stejné kvality?

V některých médiích se objevuje kritika levných autodílů pocházejících od jiných výrobců než od výrobců originálních dílů. (dílů použív
... celý článek

08.06.2015 - Jak a kdy měnit olej

Výrobce neposlouchejte, radí odborníci. Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mo
... celý článek

03.06.2015 - Ekologická daň za přihlášení osobního vozidla staršího deseti let

Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o 1
... celý článek

31.03.2015 - ČOI kontrolovala stáčení tachometrů v autobazarech

Dvě třetiny autobazarů porušují předpisy, zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI). Při kontrolách odhalila tachometry stočené o stovky t
... celý článek

17.03.2015 - Měnit či neměnit? Toť otázka.

Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní
... celý článek

23.02.2015 - Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry.

Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku schválil nový právní rámec ochrany osobních dat pro přeshraniční výměnu informací o doprav
... celý článek

16.02.2015 - Tisícům řidičů hrozí ztráta pojištění auta

Jedná se o auta mající v registru vozidel a ve velkém technickém průkazu stále statut tzv. polopřevodu, neboť majitelé auto na sebe při
... celý článek

08.02.2015 - Ministr dopravy varuje před falešnými dálničními známkami

„Máme informace, že se objevily padělané dálniční známky v počtu několika set kusů. Takže já bych rád upozornil, že poku
... celý článek
www.automobily-nahradnidily.cz/?st=clank
26.03.2013 - Výstražná světla v koloně.

Prostým zapnutím výstražných světel lze významně snížit riziko nárazu zezadu zejména při dojíždění kolon na dálnicích nebo prudkém brzd
... celý článek
www.automobily-nahradnidily.cz/?st=clank

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Kontrola a výměna oleje v převodovce

Množství oleje v převodovce kontrolujte dle servisních intervalů, alespoň po ujetí každých 30 000 kilometrů (automobily vyrobené před rokem 1980 i častěji) nebo když zjistíte, že vám olej z převodovky uniká. Při větším úniku oleje může dojít k vážnému poškození převodovky (poškození ložisek a ozubených kol), neboť nedostatečná olejová náplň není schopna zabezpečit bezchybné mazání. Výměna oleje v převodovce se provádí dle doporučení výrobce podle typu oleje zpravidla po ujetí 60-100 000 km. Současné vozy mohou mít tak zvanou trvalou náplň převodovky, což znamená, že se olej nemění. Při výměnách se často zapomíná na olej v rozvodovce, diferenciálu nebo mezinápravovém diferenciálu (u automobilů s náhonem na všechna čtyři kola). Výměnu oleje v běžné mechanické převodovce můžete zvládnout sami, obtížnější může být výměna v automatické převodovce nebo v přílušenství pohonu 4x4.

  • Při kontrole nebo výměně převodového oleje postavte vozidlo na vodorovnou plochu. Kontrolu nebo výměnu oleje v převodovce provádějte s motorem v klidu, nejlépe po delším odstavení vozu (stačí alepoň 5-10 minut). Ihned po jízdě je totiž olej rozstříkán (ve formě mlhoviny) na stěnách převodové skříně a nestačí stéct. Při kontrole byste zjistili příliš malé množství oleje. Před výměnou oleje je vhodné krátkou jízdou převodový olej zahřát. Studený olej je hustý, teplý bude vytékat z převodovky lépe.
  • Kontrola hladiny oleje se provádí otvorem buď po demontáži kontrolní nebo nalévací zátky nebo otvorem, do kterého je umístěn náhon tachometru (například Favorit, Felicia). Nalévací zátka je zpravidla umístěna na boku skříně převodovky a může mít šestihranný nebo čtyřhranný tvar. Náhon tachometru je ve skříni převodovky umístěn shora a proti vypadení jej zajišťuje upevňovací deska s drážkou a otvorem se šroubem M6.
  • Nástrčkovým nebo univerzálním stavěcím klíčem odšroubujte nalévací nebo kontrolní zátku a do otvoru zasuňte měrku, kterou si můžete vyrobit třeba z kousku pevného drátu nebo kulkatiny. Olej z otvoru může začít vytékat nebo musíte na měrce naměřit, že hladina oleje je hned pod spodním okrajem otvoru nebo tak, jak doporučuje výrobce (například 5 mm pod spodním okrajem kontrolního otvoru). Když olej vytéká, zátku ihned našroubujte zpět, ať vám zbytečně nevyteče ven. Když je hladina oleje nižší, než stanovuje výrobce, musíte olej doplnit.
  • U vozů, kde se provádí kontrola otvorem náhonu tachometru, odšroubujte zajišťovací šroub náhonu a za upevňovací desku vysuňte náhon i s ozubením ven z převodovky. Pozor, ať při vysunutí náhonu nenapadají do převodovky nečistoty. Vyndat například šroub spadlý do otvoru převodovky je velmi obtížné, ne-li nemožné.
  • Hladina oleje se udává (u vozu Favorit, Felicia) 4 mm od spodní hrany plastového ozubeného kolečka náhonu tachometru, ale lanko i s ozubením se často při demontáži vysune z bowdenu. Proto je lépe vycházet z hladiny oleje v převodovce. Převodový olej musí bezpečně zakrýt dorazovou plochu pro ozubené kolečko náhonu, přesněji řečeno musí být asi 2-4 mm nad touto plochou.
  • Před vypouštěním oleje si připravte vhodnou nádobu na olej a očistěte okolí vypouštěcí zátky. Nespleťte si vypouštěcí zátku s aretačním šroubem! Demontujte zátku a nechte starý olej dobře vytéci a vykapat, aby vytekly všechny nečistoty.
  • Olej můžete vypouštět přes jemné sítko, abyste zachytili případné pevné nečistoty. Na sítku můžete zachytit drobné úlomky ozubených kol nebo synchronních kroužků a můžete podle toho zjistit opotřebení převodové skříně. Kovové magnetické úlomky se zachytí i na magnetu, který je zpravidla umístěn v zátce převodovky. Podle množství zachycených nečistot (kovových šupin a pilin) můžete usuzovat, jaké je opotřebení převodovky. Podle barvy a velikosti vyplavených částic můžete provést i podrobný rozbor. Analýzu lze provést i ze zachyceného oleje.



  • Čerpáno z knihy OPRAVY AUTOMOBILŮ
    vydané nakladatelstvím COMPUTER PRESS, a.s., BRNO ondrej.weigel@cpress.cz.

    Autor článku: KM     Tel: 571612487
    Vloženo: 2009-10-06
    automobily-nahradnidily.cz