10.03.2023 - Příprava automobilu na jaro

Zkontrolujte letní pneumatiky

Řidiči mají povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března.
... celý článek

04.02.2019 - Péče o automobil v zimě

Kvalitní zimní obutí

Ano, tohle jste během letošní zimy slyšeli zcela jistě už stokrát. Ale nejde to znov
... celý článek

11.01.2017 - Zimní kapalina do ostřikovačů

Znáte tu situaci, kdy si v zimním období sednete do svého vozidla a pro lepší výhled skrze čelní okno ostřikovač… a ono nic? V tom pří
... celý článek

07.11.2016 - Výbava při cestě do zahraničí

Bulharsko
Všechna vozidla, kromě motocyklů, musí být vybavena hasícím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro k
... celý článek

07.11.2016 - Příprava vašeho auta na zimu

Své auto musíte na zimu připravit. Tato příprava se týká předevšim výměny pneumatik. Tato povinnost platí od 1. listopadu.

S
... celý článek

20.08.2015 - Originální díl nebo náhrada stejné kvality?

V některých médiích se objevuje kritika levných autodílů pocházejících od jiných výrobců než od výrobců originálních dílů. (dílů použív
... celý článek

08.06.2015 - Jak a kdy měnit olej

Výrobce neposlouchejte, radí odborníci. Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mo
... celý článek

03.06.2015 - Ekologická daň za přihlášení osobního vozidla staršího deseti let

Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o 1
... celý článek

31.03.2015 - ČOI kontrolovala stáčení tachometrů v autobazarech

Dvě třetiny autobazarů porušují předpisy, zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI). Při kontrolách odhalila tachometry stočené o stovky t
... celý článek

17.03.2015 - Měnit či neměnit? Toť otázka.

Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní
... celý článek

23.02.2015 - Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry.

Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku schválil nový právní rámec ochrany osobních dat pro přeshraniční výměnu informací o doprav
... celý článek

16.02.2015 - Tisícům řidičů hrozí ztráta pojištění auta

Jedná se o auta mající v registru vozidel a ve velkém technickém průkazu stále statut tzv. polopřevodu, neboť majitelé auto na sebe při
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Nejčastější závady brzd

Bezpečná jízda spočívá především ve spolehlivých brzdách. Proto zde uvádím některé důležité indicie, které spolehlivě odhalí začínající závady na brzdovém systému. Některé závady jsou zásadní a jejich oprava nesnese odkladu, jiné jsou plíživé a přichází pomalu tak, že si toho řidič mnohdy ani nevšimne. Z drobností se ale postupem času vyklube zásadní problém, který může ohrozit bezpečnost celé posádky vozidla.

Vozidlo táhne ke straně
  • Znečištěné, opotřebené nebo poškozené přední nebo zadní brzdové obložení na jedné straně vozidla.
  • Zadřený píst v předním brzdovém třmenu nebo zadřené písty v brzdovém válečku zadního kola.
  • Různé brzdové obložení z jiného materiálu nebo jiného výrobce.(Směs pro třecí materiál je zpravidla u různých výrobců rozdílná).
  • Opotřebené nebo poškozené součásti řízení a pérování.
  • Podhuštěné pneumatiky na některé straně vozidla.


  • Hluk při sešlápnutí brzdového pedálu
  • Třecí obložení předních brzd nebo brzdových čelistí je obroušené až na kovový základ.
  • Zkorodované brzdové kotouče nebo bubny (k této závadě může dojít po delší odstavení vozidla).
  • Nečistoty nalepené mezi brzdovým kotoučem a krytem.
  • Utržené obložení od kovové nosné části brzdového segmentu.


  • Brzdový pedál se propadá nebo pruží
  • Vadný hlavní brzdový válec - poškozené těsnění pístu.
  • Uvolněné matice pro upevnění hlavního brzdového válce.
  • Vzduch v hydraulickém systému - zavzdušnění brzdové soustavy.


  • Dlouhý krok brzdového pedálu
  • Automatický samostavěcí mechanismus provozní vůle zadních brzd je mimo provoz.
  • Vadný hlavní brzdový válec.
  • Vzduch v hydraulickém systému.
  • Vadný posilovač brzd nebo jeho ovládací mechanismus.


  • K zastavení je třeba velký tlak na brzdový pedál
  • Vadný posilovač brzd - poškozená membrána.
  • Poškozená nebo nezajištěná podtlaková hadice od posilovače.
  • Vadné podtlakové čerpadlo - vývěva (diesel).
  • Nevhodný materiál brzdových destiček nebo čelistí.
  • Znečištěné brzdové destičky nebo čelisti.
  • Snížený brzdový účinek může být způsoben i nalepením kovových součástí na třecí materiál brzdových desek. Tento efekt vzniká často přehřátím brzdového kotouče a následným rychlým ochlazením.


  • Při brzdění pedál vibruje
  • Vibrující pedál může způsobovat ABS systém, proto se ujistěte, jestli je vozidlo vybaveno tímto systémem, případně jej vypněte vyjmutím příslušné pojistky v pojistkové skříňce. Potom brzdění opakujte a jestliže vibrace zmizely, je vše v pořádku.
  • Nadměrná házivost kotoučů nebo bubnů. Tolerance při měření se mohou pohybovat mezi 0.05-0,5 mm v závislosti na velikosti brzdového kotouče nebo bubnu a v závislosti na typu vozidla( osobní automobily mají malou toleranci, nákladní automobily, případně traktory mohou mít přípustnou házivost větší).
  • Poškozené součásti pérování a řízení (kulové čepy).
  • Uvolněné šroubové spoje brzdového třmenu nebo štítu zadní brzdy.
  • Opotřebené brzdové desky nebo čelisti.


  • Brzdy se blokují
  • Nevhodně seřízený mechanismus ruční brzdy.
  • Znečištěné obložení brzdových destiček.
  • Vadný omezovací tlakový ventil.
  • Nevhodný třecí materiál brzdového obložení.
  • Zadřené lanovody ruční brzdy při dlouhém stání vozidla.
  • Zkorodované vratné pružiny brzdových čelistí.
  • Utržené brzdové obložení od brzdových čelistí.
  • Uvolněné nýty na brzdovém obložení.



  • Čerpáno z knihy OPRAVY AUTOMOBILŮ
    vydané nakladatelstvím COMPUTER PRESS, a.s., BRNO, Informace o knihách:
    ondrej.weigel@cpress.cz


    Vloženo: 2010-12-31
    automobily-nahradnidily.cz