10.03.2023 - Příprava automobilu na jaro

Zkontrolujte letní pneumatiky

Řidiči mají povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března.
... celý článek

04.02.2019 - Péče o automobil v zimě

Kvalitní zimní obutí

Ano, tohle jste během letošní zimy slyšeli zcela jistě už stokrát. Ale nejde to znov
... celý článek

11.01.2017 - Zimní kapalina do ostřikovačů

Znáte tu situaci, kdy si v zimním období sednete do svého vozidla a pro lepší výhled skrze čelní okno ostřikovač… a ono nic? V tom pří
... celý článek

07.11.2016 - Výbava při cestě do zahraničí

Bulharsko
Všechna vozidla, kromě motocyklů, musí být vybavena hasícím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro k
... celý článek

07.11.2016 - Příprava vašeho auta na zimu

Své auto musíte na zimu připravit. Tato příprava se týká předevšim výměny pneumatik. Tato povinnost platí od 1. listopadu.

S
... celý článek

20.08.2015 - Originální díl nebo náhrada stejné kvality?

V některých médiích se objevuje kritika levných autodílů pocházejících od jiných výrobců než od výrobců originálních dílů. (dílů použív
... celý článek

08.06.2015 - Jak a kdy měnit olej

Výrobce neposlouchejte, radí odborníci. Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mo
... celý článek

03.06.2015 - Ekologická daň za přihlášení osobního vozidla staršího deseti let

Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o 1
... celý článek

31.03.2015 - ČOI kontrolovala stáčení tachometrů v autobazarech

Dvě třetiny autobazarů porušují předpisy, zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI). Při kontrolách odhalila tachometry stočené o stovky t
... celý článek

17.03.2015 - Měnit či neměnit? Toť otázka.

Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní
... celý článek

23.02.2015 - Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry.

Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku schválil nový právní rámec ochrany osobních dat pro přeshraniční výměnu informací o doprav
... celý článek

16.02.2015 - Tisícům řidičů hrozí ztráta pojištění auta

Jedná se o auta mající v registru vozidel a ve velkém technickém průkazu stále statut tzv. polopřevodu, neboť majitelé auto na sebe při
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Kontrola a výměna brzdových čelistí

Běžná kontrola stavu opotřebení brzdových čelistí je možná buď po demontáži brzdového bubnu nebo otvorem ve štítu zadní brzdy, který je zakrytý ucpávkou. Tímto otvorem můžete za pomocí svítilny, případně i zrcátka prohlédnout tloušťku obložení brzdové čelisti. Je to ale jen orientační prohlídka, protože kontrolním otvorem lze vidět jen malou část z jedné brzdové čelisti. Spolehlivější a dokonalejší kontrolní metoda je první možnost, demontáž bubnu. Na brzdových čelistech kontrolujte především stav opotřebení. Tloušťka třecího materiálu nesmí být zpravidla menší než 1,5 mm. Tloušťku nového obložení zjistíte v dílenské příručce nebo servisní knížce vašeho vozidla. Důvodem k výměně obložení je i jeho znečištění mastnotou nebo brzdovou kapalinou.

Při poškození některé z brzdových čelistí vyměňte vždy celou sadu, to znamená 2+2 čelisti na každém kole, abyste dosáhli spolehlivé souměrnosti na celé nápravě. Příčinu znečištění brzdových čelistí nejprve odstraňte a až potom namontujte nové čelisti. Mastnotu na brzdách může způsobit průnik mazacího tuku z ložisek kol nebo vniknutí brzdové kapaliny z poškozených brzdových válečků v kolech.

  • Demontáž brzdových čelistí je možná jen po demontáži brzdových bubnů - viz kapitola demontáž a montáž brzdového bubnu.
  • Před vlastní demontáží brzdových čelistí proveďte důkladnou očistu celého brzdového ústrojí.
  • Dobře si poznačte nebo nakreslete vzájemnou polohu jednotlivých komponentů (pružin,čepů,čelistí a pák).
  • Uvnitř vozu uvolněte seřizovací matici na páce ruční brzdy, tím se vám mírně uvolní páky ruční brzdy v mechanismu brzd zadních kol.
  • Kleštěmi uchopte misku pružiny a otočte ji o devadesát stupňů tak, aby se uvolnil vodící kolík brzdové čelisti. Někdy se miska protáčí současně s kolíkem, proto kolík druhou rukou přidržujte na zadní straně štítu brzdy. Stáhněte z kolíku misku i s tlačnou pružinou a kolík můžete vyjmout. Podle tohoto postupu uvolněte i ostatní upevňovací kolíky. Každá brzdová čelist je připevněna jedním kolíkem s podložkou a pružinou.
  • Mírným roztažením brzdových čelistí vyhákněte spodní konec čelistí s držáku.
  • Pomocí kleští vyhákněte spodní vratnou pružinu.
  • Směrem dolů uvolněte horní konce brzdových čelistí z brzdového válce. Při tomto manévru dejte pozor, ať nepoškodíte manžety brzdového válce. Brzdový válec zajistěte (například pevnou gumičkou) proti rozevření - nesmíte v žádném případě šlapat na pedál brzdy!
  • Pootočte brzdové čelisti na zadní stranu a vyhákněte od úběžné brzdové čelisti lanovod ruční brzdy. Nyní jste uvolnili komplet brzdových čelistí a můžete jej dále rozebírat.
  • Z brzdové čelisti vyhákněte pružinu klínku samostavěcího mechanismu. Klínek vyjměte spolu s pružinou.
  • Tahem čelisti od sebe uvolněte rozpěrnou páku a potom vyhákněte horní vratnou pružinu.
  • Očistěte celé brzdové ústrojí a zkontrolujte všechny jeho součásti. Všechny pružiny vyměňte bez ohledu na jejich stav, okem totiž těžko poznáte, jak jsou pružiny vytahané.
  • Zkontrolujte těsnost manžet brzdového válce v kole. Pakliže je pod prachovkou brzdová kapalina nebo je od kapaliny potřísněn štít brzdy nebo čelisti, je třeba brzdový válec vyměnit. Důvodem k výměně brzdového válečku jsou také zadřené pístky.
  • Do náběžné čelisti zahákněte horní slabší pružinu. Na čelist nastrčte rozpěrku a druhý konec pružiny zahákněte do rozpěrky.
  • Mezi náběžnou čelist a rozpěrku nasaďte klínek samostavu.
  • Do úběžné a následně do náběžné čelisti zahákněte silnější vratnou pružinu.
  • Rozpěrku usaďte dobře ve výřezech čelistí. Na páku ruční brzdy připojte připojte lanovod parkovací brzdy.
  • Připojte pružinu samostavu nejprve na klínek a potom i na náběžnou čelist.
  • Z brzdového válce sundejte zajišťovací gumičku a sestavu čelistí nasaďte na štít brzdy. Čelisti musíte nahoře dobře usadit na pístky brzdového válce.
  • Pomocí kleští a ostrého štíhlého háku nasaďte spodní vratnou pružinu. Čelisti dole zaklesněte za zarážku na štítu brzdy.
  • Brzdové čelisti usaďte ve středu štítu brzdy. K vystředění můžete používat brzdový buben, který musí jít zlehka nasadit na brzdové soustrojí.
  • Po usazení prostrčte na každé čelisti a štítu brzdy zajišťovací kolík, nasaďte tlačnou pružinu a podložku. Pootočením podložky o devadesát stupňů zajistíte podložku na kolíku proti vypadnutí.
  • Nasaďte brzdový buben na náboj kola.
  • V kabině seřiďte táhlo ruční brzdy, doplňte brzdovou kapalinu a několikrát sešlápněte brzdový pedál (nejlépe při nastartovaném motoru - aby byl v chodu posilovač), aby se mohly čelisti usadit a nastavil se samostavěcí mechanismus. Samostav tak automaticky nastaví provozní vůli mezi bubnem a třecí plochou brzdových čelistí.
  • Otáčením zadních odbržděných kol zkontrolujte, že brzdy nezadrhávají nebo "neváznou".
  • Ideální funkce nových brzd nastane až po ujetí několika stovek kilometrů. Třecí plochy brzdového obložení a brzdového bubnu se musí navzájem přizpůsobit.


    Čerpáno z knihy OPRAVY AUTOMOBILŮ
    vydané nakladatelstvím COMPUTER PRESS, a.s., BRNO, Informace o knihách:
    ondrej.weigel@cpress.cz


    Vloženo: 2010-12-29
  • automobily-nahradnidily.cz