09.07.2025 - Jízda v dešti – tipy pro bezpečnou jízdu

Meteorologové nás varují před vydatnými dešti a tak stoji za to si připomenout, jak déšť zásadně ovlivňuje jízdní podmínky. Zhoršená vi
... celý článek

25.06.2025 - Letní směs do ostřikovačů

Léto je tu a s ním i mušky na skle, prach z cest a špinavé čelní sklo. Správná letní směs do ostřikovačů vám pomůže udržet čelní sklo d
... celý článek

17.06.2025 - Jak připravit auto na dovolenou?

Chystáte se letos na dovolenou autem a chcete mít jistotu, že cesta proběhne bez problémů? Připravili jsme pro vás přehledný seznam věc
... celý článek

28.05.2025 - Jak se vyhnout přehřátí interiéru auta

Známe to všichni – po horkém dni nastoupíme do auta a interiér připomíná rozpálenou troubu. Existuje ale jednoduchá cesta, jak tomu jed
... celý článek

26.05.2025 - Výhody používání autoplachty v létě

Letní horka se blíží a tak určitě stojí za to připomenout, že autoplachta není jen zimní záležitostí ale že i během horkých letních měs
... celý článek

22.05.2025 - Jak se vyhnout znehodnocení paliva při dlouhém stání?

Věděli jste, že při dlouhém odstavení auta může benzín nebo nafta postupně ztrácet své vlastnosti? Může dojít k usazování nečistot, s
... celý článek

06.05.2025 - Nejčastější chyby při jízdě na dálnici

Doba výletů je v plném proudu a dálnice se tak pomalu stávají naším druhým domovem. Občas se tak každý z nás dopustí nějaké té chybičky
... celý článek

05.05.2025 - Tipy pro jízdu v koloně

Na silnicích právě začíná sezona různých oprav a omezení a s tím spojených kolon. Máme pro vás pár praktických tipů, jak během čekání v
... celý článek

30.04.2025 - Jak snížit spotřebu při každodenním dojíždění?

Každodenní dojíždění do práce nemusí vždy znamenat vysoké účty za palivo. Stačí pár jednoduchých triků a budete jezdit úsporněji a efek
... celý článek

16.04.2025 - Jarní údržba podvozku

Zima už je sice pryč, ale pod autem možná zanechala pořádnou spoušť. Posypová sůl a špína totiž mohou nenápadně způsobit korozi, která
... celý článek

14.04.2025 - Kdy je správný čas přezout na letní pneumatiky?

Přezouvání pneumatik je každoroční rituál, který zásadně ovlivňuje bezpečnost jízdy i životnost pneumatik. Víte, kdy a proč je ten sprá
... celý článek

10.04.2025 - Nákup nových pneumatik

Máme tady a jaro a s ním i výměnu pneumatik. Ať už právě kupujete nové pneumatiky či nikoliv, máme pro vás několik jednoduchých tipů pr
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Demontáž a montáž brzdového bubnu

Vozidla s datem výroby okolo roku 1970 nebo starší užívala bubnové brzdy na všech kolech, vozidla mladší používají bubnové brzdy jen na zadní nápravě nebo již využívají kotoučové brzdy na všech kolech. Před vlastní demontáži je třeba zajistit vozidlo proti pohybu a vyzvednou jeho zadní část (kde jsou tedy bubnové brzdy). K zajištění proti pohybu použijte klíny ke kolům - ruční brzdu nelze použít. Bezpečnou polohu zvednutého vozu zajistěte stabilními podpěrami na pevném betonovém nebo asfaltovém povrchu.

  • Demontujte zadní kolo a povolte páku ruční brzdy.
  • Vyšroubujte pojistný šroub brzdového bubnu. Nejde-li šroub povolit, lehce ho poklepejte a postříkejte ho odrezovačem.
  • Nyní uchopte buben a stáhněte ho z náboje kola. Pokud buben nejde sejmout proto, že drhne o roztažené brzdové čelisti, vložte do otvoru pro kolový šroub štíhlý šroubovák nebo dostatečně dlouhý trn a tím uvolněte klín samostavu (směrem nahoru) do základní výchozí polohy. K uvolnění roztažených čelistí brzdy někdy pomůže povolit seřizovací matice M6 na táhlech ruční brzdy uvnitř vozu nebo stačí povolit odvzdušňovací šroub brzdového válečku příslušného kola.
  • Po demontáži brzdový buben dobře očistěte, abyste mohli zkontrolovat stav třecích ploch a stav průběžného opotřebení brzdových čelistí. Brzdový buben nesmí být rozpraskaný nebo vydřený. Měřením vnitřního průměru bubnu se ujistěte, že stav opotřebení nesahá za povolenou mez. Nový buben má vnitřní rozměr 200 mm, maximální vnitřní rozměr při opotřebení je 201 mm. Rámec opotřebení zjistíte i podle vnitřního okraje brzdového bubnu. Je-li schodek na okraji třecí brzdové plochy uvnitř bubnu vetší než 1 milimetr, je vhodné buben buď přesoustružit nebo vyměnit za nový. Důvodem k výměně je také ovalita bubnu, která způsobuje házivost a nesouměrnost při brzdění.
  • Před montáží nového bubnu nezapomeňte odstranit konzervační povlak - mastné brzdové čelisti nebo buben jsou nepřípustné pro dokonalý brzdový účinek.
  • Povytáhnutím klínku (směrem nahoru) samostavu uvolněte brzdové čelisti tak, aby je vratné pružiny stáhly co nejvíc k sobě. Jestliže jste tento krok provedli již před demontáží, proveďte jen jeho kontrolu.
  • Brzdový buben nasaďte na náboj kola a dobře jej usaďte.
  • Zajistěte buben upevňovacím šroubem.
  • Několikrát sešlápněte brzdový pedál(nejlépe s nastartovaným motorem), aby se mohly roztáhnout samostavěcí mechanismy v brzdovém soustrojí.
  • Uvnitř vozu seřiďte lanovody ruční(parkovací) brzdy.
  • Otáčením brzdového bubnu si zkontrolujte, že brzdy při jízdě nedrhnou.
  • Namontujte kolo(a), sundejte vozidlo z heveru, proveďte zkušební jízdu.


    Čerpáno z knihy OPRAVY AUTOMOBILŮ
    vydané nakladatelstvím COMPUTER PRESS, a.s., BRNO, Informace o knihách:
    ondrej.weigel@cpress.cz


    Vloženo: 2010-12-29
  • automobily-nahradnidily.cz