28.05.2025 - Jak se vyhnout přehřátí interiéru auta

Známe to všichni – po horkém dni nastoupíme do auta a interiér připomíná rozpálenou troubu. Existuje ale jednoduchá cesta, jak tomu jed
... celý článek

26.05.2025 - Výhody používání autoplachty v létě

Letní horka se blíží a tak určitě stojí za to připomenout, že autoplachta není jen zimní záležitostí ale že i během horkých letních měs
... celý článek

22.05.2025 - Jak se vyhnout znehodnocení paliva při dlouhém stání?

Věděli jste, že při dlouhém odstavení auta může benzín nebo nafta postupně ztrácet své vlastnosti? Může dojít k usazování nečistot, s
... celý článek

06.05.2025 - Nejčastější chyby při jízdě na dálnici

Doba výletů je v plném proudu a dálnice se tak pomalu stávají naším druhým domovem. Občas se tak každý z nás dopustí nějaké té chybičky
... celý článek

05.05.2025 - Tipy pro jízdu v koloně

Na silnicích právě začíná sezona různých oprav a omezení a s tím spojených kolon. Máme pro vás pár praktických tipů, jak během čekání v
... celý článek

30.04.2025 - Jak snížit spotřebu při každodenním dojíždění?

Každodenní dojíždění do práce nemusí vždy znamenat vysoké účty za palivo. Stačí pár jednoduchých triků a budete jezdit úsporněji a efek
... celý článek

16.04.2025 - Jarní údržba podvozku

Zima už je sice pryč, ale pod autem možná zanechala pořádnou spoušť. Posypová sůl a špína totiž mohou nenápadně způsobit korozi, která
... celý článek

14.04.2025 - Kdy je správný čas přezout na letní pneumatiky?

Přezouvání pneumatik je každoroční rituál, který zásadně ovlivňuje bezpečnost jízdy i životnost pneumatik. Víte, kdy a proč je ten sprá
... celý článek

10.04.2025 - Nákup nových pneumatik

Máme tady a jaro a s ním i výměnu pneumatik. Ať už právě kupujete nové pneumatiky či nikoliv, máme pro vás několik jednoduchých tipů pr
... celý článek

02.04.2025 - Správná péče o disky

Disky kol nejsou jen estetickou záležitostí – jejich správnou péčí prodloužíte jejich životnost a zvýšíte bezpečnost svého vozu. Přináš
... celý článek

27.03.2025 - Kdy je nejlepší čas na servis klimatizace?

I když klimatizaci v autě často řešíme až s prvními letnímy vedry, ideální čas na její servis je právě teď – ještě před nástupem horkýc
... celý článek

20.03.2025 - Jarní doplňky do auta

Jaro je tady a s ním přichází ideální čas na přehled jarních autodoplňků, které by ve vašem vozidle určitě neměly chybět.


... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Hlučnost brzd

Vysvětlení hlučnosti brzd
Hlučnost brzd je jedním z hlavních důvodů pro návštěvu servisu a často vzbuzuje nespokojenost u jinak spokojených zákazníků. Může se jednat o složitý problém a často není lehké ho odstranit.

Co je to hlučnost brzd
Hlučnost brzd je zpravidla způsobena vibracemi dílů, které se nacházejí v oblasti podvozku a kol vozidla - mezi pneumatikou a zavěšením ke karoserii. Tyto vibrace mohou přicházet od kteréhokoliv dílu, kolovými ložisky počínaje a kulovým kloubem konče - nejsou vždy způsobeny samotnými brzdovými destičkami i když jim jsou často připisovány. V rámci samotného brzdového systému běžně dochází k několika druhům vibrací, často však nejsou slyšet a to buď z důvodu jejich frekvence nebo intenzity. Hluk je slyšitelný pouze v případě zesílení vibrací.

Co způsobuje hlučnost
Když je intenzita hluku velmi vysoká, je to kvůli "zesilovacímu" efektu z důvodu překrytí frekvencí impulzu a rezonanční frekvence některých součástí brzdového systému. Jinými slovy, současně nastanou dvě nebo více vibrací nebo se zvýši intenzita jedné vibrace a po přenesení na kotouč funguje brzdová destička jako mikrofon - zesiluje hlučnost a činí tak vibrace slyšitelnými.

Jaké jsou typy hlučnosti?

  • Nízkofrekvenční vibrace - chvění

  • Popis
    Hluboký zvuk s frekvencí pod 300 Hz. Obvykle pochází z makrovibrací součástí brzdového systému, např. od kotouče.

    Příčiny
  • Nesprávná tolerance
    • Nesprávné nasazení na náboj
    • Nadměrná odchylka tloušťky kotouče (DTV) Pro určení celkové odchylky DTV zkontrolujte přibližně 10 bodů v rámci celého průměru kotouče.
  • Poškození kotouče

  • Řešení
    Vyměňte kotouč:
    • příčinou chvění může být poškození kotouče nebo
    • vibrace způsobené nesprávným nasazením kotouče na náboj mohly kotouč poškodit. Doporučuje se také vyčistit a promazat všechny povrchy, které mazaní vyžadují.

  • Středněfrekvenční vibrace - skřípání

  • Popis
    Hluk o frekvencí v rozsahu 300 - 5000 Hz. Obvykle vzniká z důvodu mikrovibrací v pístu třmenu nebo v jiném dílu v příslušné části vozidla.

    Příčiny
  • Váznutí pohybu pístu brzdového třmenu a/nebo posuvné části jednoho z třmenů
  • Narušená rovinnost pracovní plochy kotouče, ať už z důvodu nesprávné montáže nebo poškrábání třecím materiálem
  • Případné chyby při montáži destiček, zejména u jednosměrných destiček
  • Nesprávné rozložení případných protihlukových prvků (např. vymezovací podložky atd.)
  • Tloušťka kotouče je menší než minimální tloušťka

  • Řešení
  • Vyčistěte a promažte povrch těch komponentů třmenu, které vykazují vzájemný posuv
  • Proveďte příslušné kroky pro zajištění rovinnosti kotouče po nasazení na náboj v rámci tolerance 0,1 mm. Vyčistěte povrch náboje, opracujte povrch kotouče apod.
  • Vyměňte kotouč
  • Nasaďte destičku správně
  • Správně nasaďte vymezovací podložky (shim) a příslušenství
  • Ztlumte intenzitu vibrací použitím vymezovacích podložek (shim) nebo brzdových destiček s antihlukovou úpravou


  • Vysokofrekvenční vibrace - pískání

  • Popis
    Hlučnost o frekvencí nad 5000 Hz

    Příčiny
    Existuje několik možných příčin "pískání", nejčastěji se však jedná o molekulární vibrace uvnitř třecího materiálu během činnosti brzdového kotouče.

    Řešení
    Vyměňte sadu brdových destiček. Zkontrolujte správnost a řádné nasazení příslušenství (např. objímek třmenu).


  • Vibrace o velmi vysoké frekvenci - ultrazvuk

  • Popis
    Hlučnost o frekvenci nad 12000 Hz, tj. vyšší než horní hranice lidského sluchového vnímání.


    Autor článku:
    JM
    Vloženo: 2010-03-24
    automobily-nahradnidily.cz