26.11.2025 - Máte už vyměněnou ostřikovací kapalinu?

Máte už vyměněnou ostřikovací kapalinu? Letní kapalina v mrazech zamrzá, ucpává hadičky i trysky a v silných mrazech může ostřikovací s
... celý článek

Hledáme posilu do našeho týmu!

Hledáme posilu do našeho týmu!

Baví Tě auta a máš obchodního ducha? Přidej se k nám!
Do našeho obchodu hledáme prodejce
... celý článek

25.08.2025 - Jaké jsou nejčastější podvody při prodeji ojetých aut?

Pořízení ojetého vozu může být výhodné, ale zároveň skrývá určitá rizika. Ne všichni prodejci totiž hrají fér a často se snaží zakrýt s
... celý článek

15.08.2025 - Jak poznat opotřebené tlumiče a pružiny?

Léto je čas výletů, plně naloženého auta a dlouhých cest na dovolenou. A právě v takových chvílích dostává podvozek nejvíce zabrat. Tlu
... celý článek

04.08.2025 - Kontrola pojistek v autě

Nejde rádio, světla nebo centrální zamykání? Často za tím stojí jediná drobnost – vadná pojistka. Zkontrolovat ji přitom zvládnete sami
... celý článek

09.07.2025 - Jízda v dešti – tipy pro bezpečnou jízdu

Meteorologové nás varují před vydatnými dešti a tak stoji za to si připomenout, jak déšť zásadně ovlivňuje jízdní podmínky. Zhoršená vi
... celý článek

25.06.2025 - Letní směs do ostřikovačů

Léto je tu a s ním i mušky na skle, prach z cest a špinavé čelní sklo. Správná letní směs do ostřikovačů vám pomůže udržet čelní sklo d
... celý článek

17.06.2025 - Jak připravit auto na dovolenou?

Chystáte se letos na dovolenou autem a chcete mít jistotu, že cesta proběhne bez problémů? Připravili jsme pro vás přehledný seznam věc
... celý článek

28.05.2025 - Jak se vyhnout přehřátí interiéru auta

Známe to všichni – po horkém dni nastoupíme do auta a interiér připomíná rozpálenou troubu. Existuje ale jednoduchá cesta, jak tomu jed
... celý článek

26.05.2025 - Výhody používání autoplachty v létě

Letní horka se blíží a tak určitě stojí za to připomenout, že autoplachta není jen zimní záležitostí ale že i během horkých letních měs
... celý článek

22.05.2025 - Jak se vyhnout znehodnocení paliva při dlouhém stání?

Věděli jste, že při dlouhém odstavení auta může benzín nebo nafta postupně ztrácet své vlastnosti? Může dojít k usazování nečistot, s
... celý článek

06.05.2025 - Nejčastější chyby při jízdě na dálnici

Doba výletů je v plném proudu a dálnice se tak pomalu stávají naším druhým domovem. Občas se tak každý z nás dopustí nějaké té chybičky
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Značení a rozlišení olejů

Motorové oleje se v podstatě skládají ze základního oleje vyrobeného z ropy a výkonnostní směsí přísad (aditiv). Základní olej tvoří asi 90 % objemu oleje, jen malý zbytek tvoří zušlechťující přísady. Aditiva (přísady) zlepšují vlastnosti olejů a jsou do olejů přidávány v daném přesném poměru. Podle typu základního oleje a podle typu a množství přísad a aditiv potom rozlišujeme jednotlivé typy olejů. Převodové oleje jsou vyráběny z podobného základu, ale přísady a aditiva upravují olej pro jiné použítí. Převodové oleje musí odolávat především vysokým tlakům a proto jsou jinak modifikovány. Specifické vlastnosti mají i hydraulické oleje a kapaliny, které najdete v tlumičích pérování nebo posilovači řízení.

Motorové oleje pro mazání spalovacích motorů jsou charakterizovány:
  • Viskozitní klasifikací SAE (Society of Automotive Engineers). Například SEA 15W-50 SAE označuje viskózní třídu, do které olej patří. První číslo (čísla) s písmenem W (Winter) označují viskozitu v zimě. Čím je číslo menší, tím je olej za studena tekutější a proto dříve a lépe vytvoří olejový film na styčných plochách. Číslo za pomlčkou značí viskozitu při vyšší teplotě. Čím je číslo vyšší, tím vyšší snese olej zatížení a nehrozí trhání olejového filmu (polosuché mazání). Tekutější jsou tedy oleje typu 10W, 5W nebo 0W - někdy jsou nazývány jako lehkoběžné oleje. Hodí se ale jen do moderních neopotřebovaných motorů. Do vyběhaných starých motorů nebo do autoveteránů jsou nevhodné. Olej s vyšší viskozitou (15W) za studena lépe vymezí vyšší vůle mezi třecími plochami a omezí v jisté míře hlučnost, která by při použití oleje typu 5W nebo 0W nadměrně vzrostla, současně s vyšší spotřebou oleje.
  • Výkonnostní klasifikací API (American Petroleum Institute). Například API SJ-CF. Americká výkonnostní klasifikace určuje vhodnost použití olejů pro zážehové, vznětové a dvoutaktní motory. Písmeno S ve značce API označuje, že motor je vhodný pro zážehové motory. Písmeno J označuje kvalitu oleje, přičemž platí, že čím vyšší písmeno abecedy, tím kvalitnější je olej. Písmeno C za pomlčkou označuje vhodnost pro vznětové motory a písmeno F značí opět kvalitu oleje. V zásadě platí, že čím dál je písmeno od začátku abecedy, tím je olej kvalitnější (mladší výroby s více přísadami). Platí tedy, že například oleje API SJ-CE nebo CF jsou staršího typu než olej API SJ-CG. K rozpoznání (při výběru oleje) tedy stačí odpočítat písmena v abecedě a hned lze olej posuzovat.
  • Specifikacemi výrobců automobilů. Někteří výrobci automobilů používají pouze klasifikace SAE nebo API, jiní si vytváří vlastní hodnotící kritéria a postupy a vytváří si tak vlastní klasifikace. Například speciální oleje specifikace VW 501 00, 501 01. 502 00 jsou určeny pro vozy koncernu VW (Audi, Škoda, Seat, VW), oleje specifikace Mercedes Benz 227.1 jsou vyrobeny především pro vozy Mercedes.


  • Vliv přísad a aditiv do olejů je z hlediska kvality docela zásadní a proto uvádíme jejich charakteristiky:
  • Protiotěrové přísady - prodlužují životnost mazaných součástí;
  • detergentně dispersní - potlačují tvorbu úsad a kalů;
  • protikorozní (inhibitory koroze) - zabraňují vzniku koroze;
  • protipěnivostní - zabraňují pěnění oleje a vzniku nežádoucích vzduchových bublin v mazací soustavě;
  • vysokotlaké - zlepšují odolnost mazacího filmu při vysokých tlacích;
  • modifikátory viskozity - zvyšují viskozitně teplotní charakteristiku oleje;
  • depresanty - snižovače bodu tuhnutí zlepšují tekutost olejů za nízkých teplot.



  • Autor článku: KM
    Vloženo: 2009-09-24
    automobily-nahradnidily.cz