28.05.2025 - Jak se vyhnout peht interiru auta

Znme to vichni po horkm dni nastoupme do auta a interir pipomn rozplenou troubu. Existuje ale jednoduch cesta, jak tomu jed
... cel lnek

26.05.2025 - Vhody pouvn autoplachty v lt

Letn horka se bl a tak urit stoj za to pipomenout, e autoplachta nen jen zimn zleitost ale e i bhem horkch letnch ms
... cel lnek

22.05.2025 - Jak se vyhnout znehodnocen paliva pi dlouhm stn?

Vdli jste, e pi dlouhm odstaven auta me benzn nebo nafta postupn ztrcet sv vlastnosti? Me dojt k usazovn neistot, s
... cel lnek

06.05.2025 - Nejastj chyby pi jzd na dlnici

Doba vlet je v plnm proudu a dlnice se tak pomalu stvaj nam druhm domovem. Obas se tak kad z ns dopust njak t chybiky
... cel lnek

05.05.2025 - Tipy pro jzdu v kolon

Na silnicch prv zan sezona rznch oprav a omezen a s tm spojench kolon. Mme pro vs pr praktickch tip, jak bhem ekn v
... cel lnek

30.04.2025 - Jak snit spotebu pi kadodennm dojdn?

Kadodenn dojdn do prce nemus vdy znamenat vysok ty za palivo. Sta pr jednoduchch trik a budete jezdit spornji a efek
... cel lnek

16.04.2025 - Jarn drba podvozku

Zima u je sice pry, ale pod autem mon zanechala podnou spou. Posypov sl a pna toti mohou nenpadn zpsobit korozi, kter
... cel lnek

14.04.2025 - Kdy je sprvn as pezout na letn pneumatiky?

Pezouvn pneumatik je kadoron ritul, kter zsadn ovlivuje bezpenost jzdy i ivotnost pneumatik. Vte, kdy a pro je ten spr
... cel lnek

10.04.2025 - Nkup novch pneumatik

Mme tady a jaro a s nm i vmnu pneumatik. A u prv kupujete nov pneumatiky i nikoliv, mme pro vs nkolik jednoduchch tip pr
... cel lnek

02.04.2025 - Sprvn pe o disky

Disky kol nejsou jen estetickou zleitost jejich sprvnou p prodloute jejich ivotnost a zvte bezpenost svho vozu. Pin
... cel lnek

27.03.2025 - Kdy je nejlep as na servis klimatizace?

I kdy klimatizaci v aut asto eme a s prvnmi letnmy vedry, ideln as na jej servis je prv te jet ped nstupem horkc
... cel lnek

20.03.2025 - Jarn doplky do auta

Jaro je tady a s nm pichz ideln as na pehled jarnch autodoplk, kter by ve vaem vozidle urit nemly chybt.


... cel lnek

Rady motoristm


Nejnovj lnky Opravy a drba automobilu

nekov zen - opravy

V okamiku, kdy se automobil pohybuje po vozovce, jeho kola jsou vystavena mnoha silm a rznm nrazm od nerovnosti. Nrazy se pak penej pes spojovac tye na zen a v pevodovce zen rzy zpsobuj opoteben. U starch automobil se pouvaly dva zkladn typy zen. Pro tuh pedn npravy pevodka se nekem a segmentem nebo se nekem a kolkem nebo maticov pevodka zen. Kad z tchto systm m sv vhody i nevhody a pochopiteln jsou rzn i zvady a monosti jejich oprav.

Vezmete-li v vahu celkov provoz vozidla, zjistte, e nejvce kilometr vozidlo najede v pmm smru. Tomu odpovd i opoteben pevodky zen, kter je nejvt vdy v tom mst, kde jsou kola v pmm smru. Vznik zde tedy mrtv chod - vle, kter je nedouc a nebezpen. Oprava je v tomto ppad jednoduch, sta vymezit axiln vli neku, poppad seizovacm excentrem piblit do zbru ozuben segment. Mrtv chod volantu mete odstranit jedin zsadn opravou a vymezenm vl vech ostatnch pohyblivch spoj celho kompletu zen.

Nezapomnejte, e na mrtv chod volantu maj vliv i vle v rejdovch epech uloen kola, ppadn v kulovch epech zen a pomocnch pkovch pevodech.

Mrtv chod volantu, to je vle volantu ve stedn poloze, kterou vm mohou kontrolovat technici pi kontrole na stanici technick kontroly a kterou muste absolvovat povinn kad dva roky (nov vz po tyech letech). Zatote volant na jednu stranu, nap. doleva tak, aby se vm natela ob kola. Jakoukoliv jednoduchou znakou si oznate polohu volantu a zante pomalu otet na druhou stranu, tedy vpravo. V okamiku, kdy se pohnou ob kola smrem vpravo, otet pestate a znovu si poznate polohu volantu. hel otoen volantu mez vmi oznaenmi body se nazv mrtv chod volantu.

Vrame se ale zpt k opravm jednotlivch st zen. Kulov klouby zen, kterm je zakonena vtina spojovacch a dcch ty, jsou na tych zpravidla naroubovny. Vlivem pohybu celho mechanismu se opotebovvaj. Samotn kulov hlavice je uloena vtinou v kulovch lkch. Cel kloub bv uzaven roubovac nebo nlisovou ztkou. Kdy je ztka roubovac, kloub mete rozebrat a jeho jednotliv sti opravit a promazat. Vetinou je vce opotebovan kulov hlavice ne jej lka. V takovm ppad je nejlpe zkusit sehnat hlavici novou. Pokud jsou opotebena lka (pouzdra) mete je zakoupit nov, ppadn u starch voz je nechat vyrobit a tepeln zpracovat.

To je ale pomrn drah. Ped mont novho pouzdra zahlate vechny otepy a ostr hrany na hlavici kloubu a pipravte si nov prachovky. Popraskan nebo roztren manety ihned vymte. Prach, kter se do epu dostane, zpsob jeho zaden a vy se nevyhnete jeho optovn oprav. Hlavici promate mazacm tukem, ppadn vyistte maznice a nakonec je vechny promate tlakovm mazacm lisem. Mazac tuk (nap. Madit A 00, Repsol Iberfarm 88) lze ke kloubm dostat i jednoduchm zpsobem. Jednodue sthnte manety, epy vyistte a do manet a ep vetete prstem nov mazac tuk. Potom nasute zpt manety a upevnte je sponami tak, aby se mezi kluzn sti nemohl dostat prach a vlhkost. U souasnch automobil pouijte na epy plastick maziva s psadou Li nebo Ca mdel, nkdy i s psadami tuhch maziv ( grafit, molyka) NLGI tdy 2.


erpno z knihy OPRAVY AUTOMOBIL
vydan nakladatelstvm COMPUTER PRESS, a.s., BRNO, Informace o knihch:
ondrej.weigel@cpress.cz


Vloeno: 2011-02-18
automobily-nahradnidily.cz