30.04.2025 - Jak snit spotebu pi kadodennm dojdn?

Kadodenn dojdn do prce nemus vdy znamenat vysok ty za palivo. Sta pr jednoduchch trik a budete jezdit spornji a efek
... cel lnek

16.04.2025 - Jarn drba podvozku

Zima u je sice pry, ale pod autem mon zanechala podnou spou. Posypov sl a pna toti mohou nenpadn zpsobit korozi, kter
... cel lnek

14.04.2025 - Kdy je sprvn as pezout na letn pneumatiky?

Pezouvn pneumatik je kadoron ritul, kter zsadn ovlivuje bezpenost jzdy i ivotnost pneumatik. Vte, kdy a pro je ten spr
... cel lnek

10.04.2025 - Nkup novch pneumatik

Mme tady a jaro a s nm i vmnu pneumatik. A u prv kupujete nov pneumatiky i nikoliv, mme pro vs nkolik jednoduchch tip pr
... cel lnek

02.04.2025 - Sprvn pe o disky

Disky kol nejsou jen estetickou zleitost jejich sprvnou p prodloute jejich ivotnost a zvte bezpenost svho vozu. Pin
... cel lnek

27.03.2025 - Kdy je nejlep as na servis klimatizace?

I kdy klimatizaci v aut asto eme a s prvnmi letnmy vedry, ideln as na jej servis je prv te jet ped nstupem horkc
... cel lnek

20.03.2025 - Jarn doplky do auta

Jaro je tady a s nm pichz ideln as na pehled jarnch autodoplk, kter by ve vaem vozidle urit nemly chybt.


... cel lnek

25.02.2025 - Jarn drba automobilu

S prvnm oteplenm a blcm se koncem zimy pomalu nastv as na jarn drbu vaeho vozidla. 🛠 Na co se tedy zamit?
... cel lnek

19.02.2025 - Nabjeky autobateri mjte jistotu i v mrazu

Zima um bt neprosn hlavn pro vai autobaterii. Pokud nechcete jednoho mrazivho rna zat pi startovn nemil pekvapen, mm
... cel lnek

11.02.2025 - Jak chrnit auto ped extrmnmi mrazy?

Jak chrnit auto ped extrmnmi mrazy?

Zima nepolevuje a tak stoj za to si pipomenout, jak vae auto ped zim
... cel lnek

22.01.2025 - Nejastj chyby pi tankovn paliva

Nejastj chyby pi tankovn paliva a jak se jim vyhnout

Tankovn se me zdt jako rutinn kol ale i tady
... cel lnek

13.01.2025 - Jak vybrat ten sprvn olej?

Vbr sprvnho oleje: Typy motorovch olej a jak vybrat ten nejvhodnj

Kvalitn motorov olej zajiuje hladk
... cel lnek

Rady motoristm


Nejnovj lnky Opravy a drba automobilu

nekov zen - opravy

V okamiku, kdy se automobil pohybuje po vozovce, jeho kola jsou vystavena mnoha silm a rznm nrazm od nerovnosti. Nrazy se pak penej pes spojovac tye na zen a v pevodovce zen rzy zpsobuj opoteben. U starch automobil se pouvaly dva zkladn typy zen. Pro tuh pedn npravy pevodka se nekem a segmentem nebo se nekem a kolkem nebo maticov pevodka zen. Kad z tchto systm m sv vhody i nevhody a pochopiteln jsou rzn i zvady a monosti jejich oprav.

Vezmete-li v vahu celkov provoz vozidla, zjistte, e nejvce kilometr vozidlo najede v pmm smru. Tomu odpovd i opoteben pevodky zen, kter je nejvt vdy v tom mst, kde jsou kola v pmm smru. Vznik zde tedy mrtv chod - vle, kter je nedouc a nebezpen. Oprava je v tomto ppad jednoduch, sta vymezit axiln vli neku, poppad seizovacm excentrem piblit do zbru ozuben segment. Mrtv chod volantu mete odstranit jedin zsadn opravou a vymezenm vl vech ostatnch pohyblivch spoj celho kompletu zen.

Nezapomnejte, e na mrtv chod volantu maj vliv i vle v rejdovch epech uloen kola, ppadn v kulovch epech zen a pomocnch pkovch pevodech.

Mrtv chod volantu, to je vle volantu ve stedn poloze, kterou vm mohou kontrolovat technici pi kontrole na stanici technick kontroly a kterou muste absolvovat povinn kad dva roky (nov vz po tyech letech). Zatote volant na jednu stranu, nap. doleva tak, aby se vm natela ob kola. Jakoukoliv jednoduchou znakou si oznate polohu volantu a zante pomalu otet na druhou stranu, tedy vpravo. V okamiku, kdy se pohnou ob kola smrem vpravo, otet pestate a znovu si poznate polohu volantu. hel otoen volantu mez vmi oznaenmi body se nazv mrtv chod volantu.

Vrame se ale zpt k opravm jednotlivch st zen. Kulov klouby zen, kterm je zakonena vtina spojovacch a dcch ty, jsou na tych zpravidla naroubovny. Vlivem pohybu celho mechanismu se opotebovvaj. Samotn kulov hlavice je uloena vtinou v kulovch lkch. Cel kloub bv uzaven roubovac nebo nlisovou ztkou. Kdy je ztka roubovac, kloub mete rozebrat a jeho jednotliv sti opravit a promazat. Vetinou je vce opotebovan kulov hlavice ne jej lka. V takovm ppad je nejlpe zkusit sehnat hlavici novou. Pokud jsou opotebena lka (pouzdra) mete je zakoupit nov, ppadn u starch voz je nechat vyrobit a tepeln zpracovat.

To je ale pomrn drah. Ped mont novho pouzdra zahlate vechny otepy a ostr hrany na hlavici kloubu a pipravte si nov prachovky. Popraskan nebo roztren manety ihned vymte. Prach, kter se do epu dostane, zpsob jeho zaden a vy se nevyhnete jeho optovn oprav. Hlavici promate mazacm tukem, ppadn vyistte maznice a nakonec je vechny promate tlakovm mazacm lisem. Mazac tuk (nap. Madit A 00, Repsol Iberfarm 88) lze ke kloubm dostat i jednoduchm zpsobem. Jednodue sthnte manety, epy vyistte a do manet a ep vetete prstem nov mazac tuk. Potom nasute zpt manety a upevnte je sponami tak, aby se mezi kluzn sti nemohl dostat prach a vlhkost. U souasnch automobil pouijte na epy plastick maziva s psadou Li nebo Ca mdel, nkdy i s psadami tuhch maziv ( grafit, molyka) NLGI tdy 2.


erpno z knihy OPRAVY AUTOMOBIL
vydan nakladatelstvm COMPUTER PRESS, a.s., BRNO, Informace o knihch:
ondrej.weigel@cpress.cz


Vloeno: 2011-02-18
automobily-nahradnidily.cz