10.03.2023 - Příprava automobilu na jaro

Zkontrolujte letní pneumatiky

Řidiči mají povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března.
... celý článek

04.02.2019 - Péče o automobil v zimě

Kvalitní zimní obutí

Ano, tohle jste během letošní zimy slyšeli zcela jistě už stokrát. Ale nejde to znov
... celý článek

11.01.2017 - Zimní kapalina do ostřikovačů

Znáte tu situaci, kdy si v zimním období sednete do svého vozidla a pro lepší výhled skrze čelní okno ostřikovač… a ono nic? V tom pří
... celý článek

07.11.2016 - Výbava při cestě do zahraničí

Bulharsko
Všechna vozidla, kromě motocyklů, musí být vybavena hasícím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro k
... celý článek

07.11.2016 - Příprava vašeho auta na zimu

Své auto musíte na zimu připravit. Tato příprava se týká předevšim výměny pneumatik. Tato povinnost platí od 1. listopadu.

S
... celý článek

20.08.2015 - Originální díl nebo náhrada stejné kvality?

V některých médiích se objevuje kritika levných autodílů pocházejících od jiných výrobců než od výrobců originálních dílů. (dílů použív
... celý článek

08.06.2015 - Jak a kdy měnit olej

Výrobce neposlouchejte, radí odborníci. Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mo
... celý článek

03.06.2015 - Ekologická daň za přihlášení osobního vozidla staršího deseti let

Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o 1
... celý článek

31.03.2015 - ČOI kontrolovala stáčení tachometrů v autobazarech

Dvě třetiny autobazarů porušují předpisy, zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI). Při kontrolách odhalila tachometry stočené o stovky t
... celý článek

17.03.2015 - Měnit či neměnit? Toť otázka.

Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní
... celý článek

23.02.2015 - Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry.

Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku schválil nový právní rámec ochrany osobních dat pro přeshraniční výměnu informací o doprav
... celý článek

16.02.2015 - Tisícům řidičů hrozí ztráta pojištění auta

Jedná se o auta mající v registru vozidel a ve velkém technickém průkazu stále statut tzv. polopřevodu, neboť majitelé auto na sebe při
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Doporučení pro údržbu brzd

  • Brzdové kotouče musí být hladké, neházivé, nepopraskané, nevydřené. Házivost brzdových kotoučů se projevuje vibracemi brzdového pedálu nebo celého vozidla při přibrzdění. Pozor, podobné vibrace v pedálu brzdy vyvolává na kluzkém povrchu i systém ABS - takže nezaměnit, případně vyjmout pojistku ABS systému a teprve pak provádět zkoušku!
  • Minimální tloušťku opotřebení brzdových kotoučů je třeba z bezpečnostních důvodů dodržet, jinak mohou na kotoučích vzniknout praskliny nebo se mohou odlomit části činné plochy a může dojít k zablokování některého z kol.
  • Brzdové bubny nesmí být popraskané a nadměrně opotřebované. Nerovný povrch brzdového bubnu lze vyrovnat osoustružením, ale pozor, i bubny mají stanoven limit pro maximální opotřebení vnitřní třecí plochy.
  • Brzdové desky (třecí segmenty) musí být dostatečně silné, souměrně opotřebené, nepopraskané, bez rýh a prasklin. O nadměrném opotřebení brzdových segmentů vás informuje rozsvícená kontrolka se symbolem brzd na přístrojové desce současně se zvukovým signálem. O aktivaci varování se starají kontakty na brzdových segmentech, které se při opotřebení třecího materiálu spojí a uzavřou elektrický obvod na jehož konci je výše uvedená kontrolka a varovný zvukový signál.
  • Minimální tloušťka třecího materiálu brzdového segmentu bez kovové nosné desky může být 1,5-2,0 mm. Výhodnější je ale měnit brzdové segmenty dříve, například již při 3-4 mm tloušťky, kdy ještě při brzdění nepřestupuje z destiček na pístek nadměrné teplo a nemůže tedy docházet k nadměrnému zahřívání brzdové kapaliny a k jejímu varu.
  • Vždy zaměňujte současně všechny třecí segmenty na nápravě, aby bylo dosaženo ideální souměrnosti brzd.
  • Všechny brzdové segmenty musí být v odpovídající kvalitě a musí být stejného typu a výrobce. Kombinování brzdových desek od dvou výrobců na jedné nápravě nebo použití již mírně opotřebovaných desek je nepřípustné! Koeficient tření může být totiž různý a vůz osazený těmito třecími materiály může být při brzdění nestabilní - může táhnout ke straně a tím vyvolávat smyk.
  • Kombinace různě opotřebovaných třecích materiálů je taktéž nepřípustná, neboť třecí materiály se v tomto případě rozdílně zahřívají a opět mohou v důsledku vyvolat smyk vozidla.
  • Potrubí brzd nesmí být zkorodované nebo jinak poškozené a musí být bez známek netěsnosti.
  • Stejné zásady platí i o brzdových hadicích, které navíc musí být bez prasklin a puchýřů.
  • Ruční brzda musí být plně funkční, seřízená a se souměrným účinkem na obě kola, lanovody nesmí být mechanicky poškozené a zkorodované.
  • Brzdová kapalina musí být vyměněna minimálně jednou za 2 roky (měřit bod varu brzdové kapaliny jednou za rok - min. 140°C). Brzdová kapalina je velice agresivní při potřísnění, ať už pokožky nebo vašeho oděvu, ji musíte neutralizovat vodou!
  • U vozů vybavených protiblokovacím systémem ABS musíte před demontáží jakékoliv součásti brzdového systému odpojit kontakty akumulátoru. Jeho zpětné připojení, a tím oživení hydraulického čerpadla ABS můžete provést až po odvzdušnění celé brzdové soustavy.
  • Do brzdového systému dolévejte jen novou, nejlépe i nově otevřenou brzdovou kapalinu. Brzdová kapalina pohlcuje vzdušnou vlhkost, a tím se snižuje její bod varu, proto dlouhou dobu otevřená nádobka s kapalinou pro doplnění nezaručuje její bezvadný stav.
  • Při práci dejte pozor na snímače otáček kol a jejich kabely. Poškozené snímače by vyřadily z činnosti i systém ABS.
  • Používejte vždy náhradní díly s atestem 8 SD! Neznačkové, starší nebo podezřele levné díly koupené třeba na inzerát mohou být nekvalitní a mohou způsobit nepříjemné situace. Brzdové segmenty se mohou velmi rychle opotřebovat (5-10 000 kilometrů) nebo mohou mít výrazně nižší koeficient tření, nevhodné brzdové kotouče mohou brzy popraskat a velmi rychle se zdeformují!
  • Souměrnost brzd můžete zjistit na válcové zkušebně, která je k dispozici na každé stanici technické kontroly nebo v servisech.


    Čerpáno z knihy OPRAVY AUTOMOBILŮ
    vydané nakladatelstvím COMPUTER PRESS, a.s., BRNO, Informace o knihách:
    ondrej.weigel@cpress.cz


    Vloženo: 2010-12-29
  • automobily-nahradnidily.cz